Vann er ofte en utfordring ved tunneldriving. Det kommer mer vann inn i tunneler enn man kanskje tenker over. Både vaskevann, regnvann og fuktighet som trenger inn gjennom sprekker i berget finner veien inn i tunnelløpene, og må ledes ut. Dersom dreneringen ikke er god nok kan det gi store skader, både på veibanen og andre deler av konstruksjonen.
I norsk klima må man i tillegg ta hensyn til at vann fryser. Det er da spesielt viktig å isolere vannveier for å unngå isdannelse og deformasjoner i veibanen. Statens vegvesens Håndbok N500, «Vegtunneler», sier at det fortrinnsvis skal benyttes granulære masser som skumglass til frostsikring.
Grøfter langs sidene av tunnelen tar hånd om vannproblematikken. I tillegg til drensrør kan disse typisk også holde kabler og annen infrastruktur. Glasopor sine isolerende og drenerende egenskaper gjør produktet godt egnet til frostsikring av grøft og under vegbane i tunnel.
Egenskapene gir besparelser fordi man kun benytter ett produkt både i grøft, under vegbane og under bankett, samt som fundament for vann- og frostsikring.
I portalområder benyttes Glasopor også som lettfylling mot betongkonstruksjonen.
Produktets rasvinkel på 45° gjør utleggingen enkel og produktet kan eksempelvis plasseres opp mot berget før vann- og frostsikringselementer for vegg og tak monteres.
Med Glasopor får man altså ett produkt som kan brukes under veibane, i grøfter og bak betongkonstruksjoner. Dette gjør materialet smidig og lett å jobbe med. Det er stabilt og sikkert, og man får levert store volumer med få lass. Dermed kan man arbeide i høyt tempo uten at det går på bekostning av kvaliteten.
Adr: Lienga 6, 1414 Trollåsen
Tlf: 23 17 39 95