– Skumglasset fra Skjåk er på plass, bekrefter Johan Länsberg i Runway Safe.
Han har vært i stillingen som direktør for selskapet siden april i år, og har klare tanker om videre vekst for deres miljøvennlige innovasjon: GreenEMAS, laget av resirkulert glass fra Norge.
EMAS (Engineered Materials Arresting Systems) er et kjent begrep innen luftfart. Enkelt forklart så er det en sikkerhetsløsning.
Konseptet er at enden av rullebanen ligger på et porøst materiale som er designet for å kollapse og bremse ned flyene. Tidligere var det kun lettbetong som ble benyttet i EMAS – før Runway Safe kom med greenEMAS: Et miljøvennlig alternativ til den eksisterende løsningen. Glasopor har utviklet idéen til produktet, som Runway Safe siden har kommersialisert. Norsk skumglass skal stoppe fly på de lufthavnene som ikke har tilstrekkelig plass i sikkerhetssonen i rullebaneenden.
Runway Safe ble etablert i 2014 og fikk sitt fotfeste i det globale markedet. Det begynte med installasjoner på to flyplasser i Chicago samme år.
Etter det har løsningen blitt tatt i bruk på rullebaner i Zürich og på den franske øya Réunion i det indiske hav.
I november er deres løsning på plass på nok en flyplass: På flystripen på øya Mayotte utenfor Madagaskar.
LES OGSÅ: Ingeniører fra hele verden reiser til Skjåk for å lære av Svein
Spesiallaget skumglass har lang holdbarhetstid
Länsberg og Runway Safe føler nå at ballen begynner å rulle. De følger nøye med på markedet. De peker på at det er mange flyplasser som har behov for at norsk skumglass skal stoppe fly.
– Det er en viktig faktor at produktet vårt er miljøvennlig. Løsningen lages av resirkulert glass. Men det er på produktets holdbarhet at vi merker at vi slår konkurrentene. De kan ikke garantere for den lange levetiden som vi har med vår løsning. Det gjør oss unike og vi ønsker å vise fram disse produktegenskapene i markedet, sier Länsberg.
Nå er de i gang med å få greenEMAS på plass på den spektakulære flystripen som strekker seg ut mot havet på Mayotte.
Det er mange flystriper som har behov for vår teknologi, fortsetter han.
EMAS kan være riktig løsning for flystriper som ikke har nok plass i sikkerhetssonen på grunn av nærhet til vann, veier eller tettbebyggelse.
Hver enkelt installasjon må også ta høyde for geografiske forhold, klima og hvilke flytyper som bruker rullebanen. Løsningen må derfor skreddersys for hver enkelt flyplass.
LES OGSÅ: Skumglass fra Skjåk til São Paulo
– Det som er med innovasjoner, er at det langsomt tar tid å bygge seg opp. Men nå kjennes det som at det løsner. Vi merker at vi har fått fotfeste i flere markeder. Det vil bli flere installasjoner i 2019, sier Länsberg.
(Kilder: Runway Safe, Teknisk Ukeblad)