Tor Bjørnsen - Roa-Gran

– Enkelt og effektivt å jobbe med

Hæhre-veteranen Tor Bjørnsen er glassklar. Med Glasopor får 54-åringen noe han verdsetter svært høyt.

– Første gang jeg var borti dette materialet, var tidlig på 2000-tallet. Da ble jeg positivt overrasket, og siden har jeg brukt det på flere prosjekter, starter Tor Bjørnsen.

Klokka drar seg mot 10 i Lunner kommune. Arbeidsfellesskapet Hæhre & Isachsen ANS er for lengst i gang med dagens økt i prosjektet som skal gi ny motorvei fra Roa til Gran. Styrtregnet fra morgentimene har avtatt, og anleggslederen gjør seg klar for å ta imot et nytt lass med fyllmassen Glasopor.

Med tanke på fremkommeligheten dette gir når vi bruker det, er Glasopor helt genialt.

Tor Bjørnsen, anleggsleder Hæhre Entreprenør

Tommy Slettom i SKS Transport tipper Glasopor på omkjøringsvei på prosjektet Rv. 4 Roa-Gran
Tommy Slettom i SKS Transport tipper Glasopor på omkjøringsvei på prosjektet Rv. 4 Roa-Gran

Bjørnsen med mange gode erfaringer

Bjørnsen, som har vært ansatt i Hæhre Entreprenør siden 1988, tar noen steg tilbake når lastebilen kommer ryggende. Den inneholder det letteste granulære byggematerialet på markedet. Glasopor skumglass består av 20 prosent glass og 80 prosent luft – med en løs bulkvekt på 180 kg/m3.

Glasopor legges ut med gravemaskin
Glasopor legges ut med gravemaskin. – Stabiliteten er overraskende god, fastslår Bjørnsen

– Når det er dårlig grunn, kan Glasopor brukes i større fyllinger for å ikke få for stor belastning. Som i tilfellet med den omkjøringsveien vi skal lage nå. For å unngå setningsskader på infrastrukturen under, bruker vi denne lette fyllmassen, forteller Bjørnsen.

Han anslår at Rv. 4 Roa-Gran er det tiende veiprosjektet, som han selv er en del av, hvor Glasopor spiller en rolle. Erfaringene er gode.

– En av de største fordelene med Glasopor, er at det er så enkelt og effektivt å jobbe med. Det verdsetter jeg høyt. Du kan legge det ut med en bulldoser eller gravemaskin, og det går faktisk an å kjøre oppå massen med en gang. Stabiliteten er overraskende god, fastslår Bjørnsen.

LES OGSÅ: Med smarte grep åpnet denne tunnelen tre måneder før tiden

Hva er det som skaper denne stabiliteten?

En kombinasjon av kubisk form og svært ru overflate, gjør at fyllinga låser seg godt. Noe som medfører en rasvinkel på intet mindre enn 45 grader.

– Med tanke på fremkommeligheten dette gir når vi bruker det, er Glasopor helt genialt. Det er også veldig fordelaktig på trange områder, hvor det f.eks. er dårlig plass til å lage voller for å holde på massen, mener Bjørnsen.

Ikke mange sekunder etter får anleggslederen på Roa besøk av transportørens utsendte. Tommy Slettom i SKS Transport har kjørt land og strand rundt med skumglasset de siste 14 årene.

– Ca. halvparten av oppdragene mine er frakt av Glasopor. Og da leverer jeg rundt omkring i hele landet, pluss en del i Sverige, forteller Slettom.

Gir gode veier for sjåfører

Den 41 år gamle sjåføren vet bedre enn de fleste hvilke veier som inneholder Glasopor. Og hvilken kvalitet det medbringer, blant annet på grunn av de isolerende egenskapene som gjør skumglasset godt egnet også som frostsikring.

– Jeg har mange timer på veier hvor det er brukt Glasopor, og de er slette og fine. Har faktisk ikke merket telehiv eller noe på dem, og det er fakta, smiler Slettom.

Han følger opp med et konkret eksempel:

– E16 mellom Kongsvinger og Slomarka. Selv om den begynner å bli noen år, er den veien fin altså, mener sjåføren.

LES OGSÅ: E16 endret alt

Etter å ha tippet ut skumglasset, smetter han inn i førerhytta igjen. Med 120-130.000 km på samvittigheten i året, setter Slettom pris på behagelige veier.

– Det har alt å si, ingen tvil om det. Gode veier er vi yrkessjåfører, og andre for så vidt, helt avhengige av. Slik sett er det artig å tenke på at jeg får være med og bidra til det med den lasta jeg transporterer.

LES OGSÅ: Frostsikring med Glasopor stanser telehiv

Slettom setter pris på behagelige veier
Med 120-130.000 km på samvittigheten i året, setter Slettom pris på behagelige veier

Bjørnsen trekker fram miljøvennligheten

SKS Transport-bilen forsvinner i horisonten, og igjen står Tor Bjørnsen. Etter at de første 1200 kubikkmeterne er brukt i omkjøringsveien på Roa, skal det senere bestilles ytterligere 5000 kubikk.

– I neste omgang er det snakk om en tilløpsfylling inntil brua nord på denne Rv.4-strekningen. Området er veldig bløtt, så Glasopor vil komme til sin rett der. Vi gjorde det samme da jeg jobbet med E18 i Ørje – rett og slett for å unngå grunnbrudd. Det fungerte godt, fastslår anleggslederen.

På bakgrunn av egen erfaring, ser jeg egentlig ingen ulemper med Glasopor.

Bjørnsen kan trygt anbefale Glasopor
Bjørnsen: – Glasopor er et produkt jeg kan anbefale til andre med god samvittighet

Bjørnsen ser ingen grunn til å trappe ned bruken av materialet som er fremstilt av resirkulert glassemballasje.

– På bakgrunn av egen erfaring, ser jeg egentlig ingen ulemper med Glasopor. Den praktiske bruken og miljøaspektet – det er et produkt jeg kan anbefale til andre med god samvittighet, avslutter han.

 

Innhold produsert av Native Media og publisert på AT.no

5. desember 2022