Viktig vei i Langhus er bygget på en 10 meter høy Glasopor-vegg. – Har aldri sett noe slikt i Norge, sier byggelederen for det kompliserte vei-prosjektet.

Komplisert vei reddet av Glasopor

Denne veien i Langhus ble bygget på en 10 meter høy Glasopor-vegg.

– Det hadde tatt vesentlig mer tid om vi skulle fylt på med et annet materiale, så tidsmessig har Glasopor reddet dette prosjektet, forteller Marius Løvig Husby, i HRP.

Han er hovedbyggeleder for dette veiprosjektet – og veinettet som binder sammen de mange leilighetsbyggene på Kongslia i Langhus. Veien vil bli et viktig knutepunkt for utbyggingsracet som er i gang i Ski kommune.

Husby peker og forklarer de ulike fasene av prosjektet, og det er helt tydelig å se at de har hatt en veldig smal plass å lage vei på. Glasopor ble det mest fornuftige valget, da de så hvor komplisert vei og fylling som måtte lages for å komme i mål med prosjektet i tide – for med kalkstabilisering måtte de ha brukt et større område for å bygge veien.

– Dette har jeg ikke sett gjort i Norge tidligere, som jeg vet om. Fyllmasse er jo bundet tidligere også selvfølgelig, men ikke i denne høyden, sier Husby.

Det hele er et spektakulært syn: Veggen går vertikalt rett opp – i over 10 meter.

Vei ferdig før neste fase

Fjellet her lever litt sitt eget liv, det danser litt bortover, forklarer han. Et annet alternativ hadde vært å kalkstabilisere, med da hadde de trengt et mye større område for å bygge hele den kompliserte veien.

– Glasopor var absolutt å anbefale, da vi nesten kan behandle massen som vanlig pukk – og Glasopor skumglass henger i 45 grader. Det hjelper veldig, og vi blir ferdig innenfor tidsrammen.

Denne dagen venter de på de siste lassene med Glasopor, slik at veien kan bli helt ferdig – og utbyggeren kan sende inn store kranbiler for å komme i gang med det neste store leilighetsbygget som skal reises her.

LES OGSÅ: Pendlerlivet på skinner med Glasopor

 

Bygger vegg under vei

Siden det første lasset kom hit 7. februar 2018, leverte Glasopor 10.000 kubikkmeter utover skråningen på Kongslia. Det betyr opptil åtte lastebillass om dagen for å gi nok fyllmasse til en svært komplisert vei. Den enorme massen holdes oppe av en høy vegg med Glasopor.

HRP bygget Glasopor-veggen i flere etasjer med nett. Husby forklarer at det har vært en kreativ og utfordrende prosess for entreprenøren å reise Glasopor-veggen. Isachsen Gruppen, som bygger veien, lagde en spesialforskaling: Sju meter bred og en meter høy, som de sveiset slik at den kunne festes til armen på gravemaskinen. Med den plasserte de nettene med massen, mens to mann hang i seler for å binde fast nettene med armeringsjern.

23. mars 2018