Med riktig frostsikring kan Sporveien skryte av en problemfri vinter for Østensjøbanen. Glasopor som frostsikring ble avgjørende fyllmasse.

Frostsikring med Glasopor ga problemfri T-bane

Sporveien har god erfaring med Glasopor som frostsikring: Østensjøbanen har vært problemfri gjennom en tøff vinter.

– Veldig deilig at det flyter, melder Geir Fredrikstuen, driftsingeniør i Sporveien. Han bor selv på Bøler og er én av flere tusen som daglig er avhengig av at T-banen frakter dem inn og ut av Oslo sentrum.

– Jeg ser ikke lenger på klokka, møter bare på perrongen og venter på neste bane, fortsetter Fredrikstuen.

 

Krav om frostsikring på Østensjøbanen

Selv med hyppigere avganger på strekningen har fundamenteringen på Østensjøbanen holdt seg godt gjennom to vintre. Jobben med å utbedre Østensjøbanen startet i april 2015. I april 2016 åpnet strekningen igjen med helt nye T-baneskinner, lagt oppå Glasopor.

Sporveien gjennomførte da en total rehabilitering av strekningen på ett år.

For å bøte på de utfordrende grunnforholdene, spesielt mellom Bøler og Oppsal, ble det brukt Glasopor for å tilfredsstille kravene om frostsikring på deler av strekningen. Linjen var ikke oppgradert siden 60-tallet og hadde partier med setninger. Nå raser togene fram og tilbake mellom Mortensrud og Oslo sentrum på ni millioner glassflasker. Det tilsvarer en tredjedel av alt glasset Oslo-folket samler inn i året.

Slik gjør Glasopor det mulig å bygge under vanskelige forhold

 

Fyllmasse avgjør frostsikring

Etter rehabiliteringen og frostsikring med Glasopor går det nå hyppigere avganger. Nå går det minimum to tog per kvarter mot ett før strekningen fikk en oppgradering. Driftsavdelingen melder at de kun har vanlig vedlikehold med å slipe enkelte skinner. Og nå med en hard vinter som går mot slutten, forventer de at det ikke er noen overraskelser i vente når snøen smelter.

– Vi regner med at det går som det gjorde etter vinteren i fjor, og er ikke bekymret for at den har tært på fundamenteringen. I et slikt stort prosjekt hvor vi har gravd opp og skiftet ut massen hele veien, som ved deler av denne strekningen, så skal den tåle det, sier Fredrikstuen.

(Kilder: Bygg.no, Sporveien)

23. mars 2018