Hvordan transportere tusenvis av kubikkmeter materiale med minimal miljøbelastning? Dette er et spørsmål Foamit Group kontinuerlig tar tak i mens de utvikler sin transport av skumglass og råmateriale til å bli stadig mer bærekraftig.
Partnere forplikter seg til bærekraft
Effektiv logistikk krever allsidige løsninger. I Finland er Uusioaines, en del av Foamit Group, avhengig av både egne og partneres lastebiler og bruker skipsfrakt for transport i Østersjøen. I Sverige, hos Hasopor (også en del av Foamit Group), styres valg av logistikkpartner av strenge miljøkriterier: utstyr må oppfylle minst Euro 6 utslippsstandarder og i stor grad optimaliseres spesielt for transport av skumglass for å maksimere transporterte volumer. Korte avstander er også avgjørende – det å unngå unødvendige kjøreturer og tomme kilometer.
Lett materiale – mindre karbonavtrykk
Visste du at den lave vekten til skumglass gir betydelige miljøfordeler på transport? For eksempel veier en kubikkmeter skumglass produsert hos Glasopor i Norge bare ca. 180 kg, noe som betyr at en lastebil kan transportere opptil 120 kubikkmeter skumglass her til lands. I Sverige, hvor det er tillatt med større biler kan de frakte ca. 155 kubikkmeter. Siden materialet er så lett så er det bilens volumkapasitet som setter begrensningen. Sammenlignet med alternative fyllmaterialer, reduserer dette antallet nødvendige transporter betydelig – og følgelig både drivstofforbruk og utslipp.
Smarte systemer optimaliserer ruter
Effektiv transport er mye mer enn full last. Den avanserte optimaliseringsprogramvaren som brukes i Finland overvåker hvert kjøretøy døgnet rundt og planlegger ruter nøyaktig. Dette minimerer tomkjøring og maksimerer transporteffektiviteten.
– Trafikken mellom produksjonsanlegget i Forssa og havnen er et godt eksempel på effektiv logistikk. Når vi frakter skumglass til Naantali havn, bringer vi produksjonsråstoffet tilbake som returlast. På denne måten tjener den samme reisen to formål
sier Uusioaines’ produksjonsdirektør Pasi Mäntynen.
Det samme prinsippet gjelder hos Hasopor i Sverige.
– Våre lastebiler som leverer skumglass til kunder, bringer resirkulert glass tilbake til Svensk Glasåtervinning på returen. Dette øker vår transportutnyttelsesgrad betydelig, sier Daniel Ellison, administrerende direktør i Hasopor.
Ser mot fremtiden
Utviklingsarbeidet fortsetter aktivt i alle Foamit Groups driftsland. Fremtidige løsninger inkluderer gassdrevne lastebiler, som bruker opptil 30 % mindre drivstoff enn tradisjonelle dieselbiler. Sverige tar allerede neste konkrete skritt: Målet er å gå fullstendig over til HVO 100 biodrivstoff i all transport i begynnelsen av 2025.
Utfordringer gjenstår. Bruk av biodrivstoff gir ekstra kostnader, og elektrisk lastebilteknologi er ennå ikke tilstrekkelig utviklet for store og tunge transporterer over lange avstander. Foamit Group fortsetter imidlertid målbevisst mot stadig mer miljøvennlig logistikk – én transport om gangen.